Superman

Logouri celebre


In aceasta pagina, am prezentat logouri celebre si detalii din istoria lor.

Virgula de la Nike, marul Apple sunt logo-uri cunoscute pe intreaga planeta. Unele reproduc pur si simplu numele marcii (Coca-Cola, Google), altele au o forma abstracta care evoca universul sau istoria (Mercedes, Citroën, Nike), litere stilizate (McDonald’s, Chanel), animale (Peugeot, Toblerone) sau reproduceri de armuri (Porsche, Cadillac). Companii din intreaga lume aloca sume impresionante in fiecare an pentru a accede sau pentru a-si mentine pozitia in cursa celor  mai bune branduri. Ca multi altii, am fost fascinat de designul logourilor, dar mai ales de istoria acestora. In timp ce unele se dovedesc a fi sterse si plictisitoare, altele poarta in spate o incarcatura istorica deosebita.




 Adidas, trei linii continue

Adidas reprezinta astazi un nume care se traduce prin competenta in toate sectoarele sportive de pe glob. Compania a fost fondata de Adolf  Dassler, care a inceput sa produca incaltaminte in 1920 alaturi de fratele sau, Rudolf Dassler. Mai tarziu, Rudolf Dassler, va deveni principalul rival al lui Adolf, odata cu infiintarea companiei Puma AG. Inca de la inceput, scopul lui Adi Dassler a fost de a oferi fiecarui atlet cel mai bun echipament posibil. Pentru a reusi, trebuia sa indeplineasca trei conditii: sa creeze cei mai buni pantofi sport, sa-i protejeze pe atleti de leziuni, sa ofere produse durabile. In timp, compania Adidas se va extinde de la incaltaminte, vestimentatie si accesorii pentru baschet, fotbal, fitness si antrenamente, la echipamente dedicate sporturilor extreme sau golfului. Logoul actual, trei benzi in forma de munte, data din 2005. Desenul cu trifoi a fost pastrat pentru seriile "vintage", care reediteaza cele mai bine vandute articole.

         Logoul companiei imprimat pe incaltamninte si vestimentatie este format din trei dungi paralele. Acelasi motiv este incorporat si logoului oficial al Adidas. Pentru o perioada semnificativa de timp singurul simbol asociat companiei Adidas a fost trifoiul. Cele trei frunze simbolizeaza spiritul olimpic,diversitatea grupului. Trifoiul a fost adoptat ca logo pentru Adidas in 1972. In 1996 compania a decis ca trifoiul sa fie folosit ca logo doar pe produsele traditionale. In ianuarie 1996, logoul format de cele trei dungi paralele avea sa devina simbolul international al Adidas. Noua schimbare in 1998: benzile (albastru si rosu), au luat forma unui diamant, ca urmare a preluarii companiei Solomon.

Apple - marul lui Steve Jobs este marul lui Newton

Primul logo, proiectat de catre un asociat al companiei Jobs, Ron Wayne, nu reprezenta deloc acest fruct, dar celebrul om de stiinta britanic se gandea la proiectarea marului. Considerat prea complicat, logoul initial a fost inlocuit in 1977 de catre marul muscat, proiectat de designerul Rob Janoff. Acesta a fost brazdat apoi de culorile curcubeului, facand referire la povestea biblica din gradina Edenului. In 1997, logoul a luat nuanta actuala de gri-crom, sugestiva in lumea high-tech si care creaza un aspect elegant al produselor.
Apple este una dintre cele mai mari companii de electronice si software de consum, cunoscuta mai ales pentru produse cum ar fi Macintosh, iPod si iPhone. Steve Jobs, Steve Wozniak, si Ronald Wayne au creat impreuna configurarea Apple in 1976, apoi au reusit sa construiasca si sa vanda primul computer Apple I. Prima oara si-au oferit produsul lui HP, dar au fost refuzati. Cel mai probabil HP isi regreta si acum decizia de atunci.
Drumul spre succes nu a fost usor pentru Apple, Wayne ajungand sa isi vanda partea lui din companie pentru suma de 800$ . Dupa lansarea Apple II in 1977, lucrurile au inceput sa se schimbe pentru Apple, iar cresterea acestei companii nu s-a oprit nici in zilele noastre.
Apple II a fost un succes, in principal, datorita elementelor grafice colorate ce le continea. Design-ul simplu, a fost intotdeauna favorabil pentru Apple, iar logo-ul lor nu face exceptie. La inceput Apple a pornit cu un logo complicat, o imagine a lui Isaac Newton stand sub un copac. Acest logo a fost desenat de catre Steve Jobs si Ronald Wayn.
Cu toate acestea, Steve Jobs l-a angajat pe Rob Janoff pentru a le simplifica logo-ul, lucru ce s-a dovedit a fi o idee buna. Rob a creat “Rainbow Apple”, logo ce a fost folosit pana in anul 1998. Exista multe zvonuri cu privire la motivul pentru care Rob a ales sa creeze acest logo. Unu dintre ele, spunea ca Apple a adus un tribut lui Newton . O alta explicatie ar fi aceea ca, Apple a ales ca si logo un mar muscat pentru a aduce un omagiu matematicianului Alan Turing, ce s-a sinucis prin consumarea unui mar injectat cu cianura. Turing este considerat a fi “tatal calculatoarelor”. Culorile curcubeului ce se regasesc in logo se zvoneste ca ar face trimitere la homosexualitatea lui Turing.
Cu toate acestea, Janoff, a declarat intr-un interviu, ca s-a ales acel mar ca si logo din mai multe motive, unul fiind jocul de cuvinte “byte/bite” “bit/muscatura” (sloganul de sub logo fiind “Byte into an Apple”) . De asemenea, acea muscatura deosebeste un mar de o rosie, confuzie ce s-ar fi creat cu usurinta.
Cand Apple a lansat noul iMac in 1998, au schimbat logo-ul colorat cu un logo Apple monocromatic, identic cu logo-ul curcubeu. Acum, logo-ul Apple vine cu un design frumos de argint, cromat. Acesta este unul dintre cele mai cunoscute logo-uri din ziua de azi.



Mercedes, trei brate: apa, pamant si aer



Fuziunea a dat nastere unui logo care combina in mod abil semnele distinctive ale firmelor celor doi pionieri ai automobilului. Centrul logoului era o stea cu trei ramuri, reprezentativa pentru Daimler: in tinerete, i-a trimis sotiei sale o carte postala reprezentand casa  sa plasata pe o stea, pe care a scris: “Aceasta stea imi va lumina uzina, simbolizand prosperitatea”. Cele trei brate reprezinta universul unde sunt concepute motoarele lui Daimler: pe pamant, pe apa, in aer. Autorul stelei a plasat coroana de lauri trasi de logoul Benz, reprezentand succesul asupra competitiei. Ulterior, s-a renuntat la coroana de lauri, din dorinta de simplificare a logoului.
Mercedes-Benz s-a format in urma fuziunii a doua companii auto DMG (Daimler-Motored-Gesellschaft, fondata de Gottlieb Daimler) si Benz & Cie, fondata de Karl Benz.
Dupa Primul Razboi Mondial, cand economia germana a fost spulberata, ambele companii au decis sa formeze un sindicat in 1924, in cele din urma fuzionand in 1926 sub numele de Diamler-Benz.
In 1902, logo-ul Mercedes nu era nimic mai mult decat simplul nume al companiei. Cu toate acestea, a fost schimbat in 1909 intr-o stea cu 3 colturi. Ideea logo-ului a venit dintr-o carte postala trimisa de Daimler, in care a desenat celebra stea cu trei colturi reprezentand “producerea masinilor pentru pamant, apa si cer”. Dupa 1926, noul simbol al companiei fuzionate Mercedes-Benz a fost integrarea celor doua logo-uri ale fostelor companii intr-unul singur si astfel s-a combinat steaua in trei colturi subliniata de cuvantul “Mercedes” si cununa de lauri a logo-ului Benz.
De-a lungul anilor, simbolul a fost imbunatatit iar designul acestuia a urmat trendul devenind tot mai simplu, simbol reprezentant acum luxul si fiabilitatea binecunoscuta masinilor Mercedes-Benz.



Carrefour, “C”-ul subliminal

Semnificatia sagetilor nu este foarte evidenta, insa dinamismul albastrului poate fi interpretat ca o invitatie de a intra in magazin. Aceasta parte de mister contribuie la forta logo-ului, culorile acestuia nelasand la indoiala nationalitatea distribuitorului.

McDonald's, arcul dublu din Phoenix

El a fost inspirat de arcadele cu care arhitectul Stanley Metson a inconjurat unul din restaurantele din Phoenix (Arizona). Privite dintr-un unghi, ele formau litera "M". Particularitatea acestui logo este ca poate lua multe forme. Arcadele sunt mai groase sau mai subtiri, in functie de locul unde logourile sunt plasate - in restaurante, pe afise publicitare, pe cutii Big Mac, etc. De asemenea, exista diferente de la o tara la alta. Timp de doi ani, arcul dublu galben se prezinta atat pe fundal rosu traditional, sau pe un fundal verde.


Porsche, stemele Wurttemberg si Stuttgart

Un alt cal negru celebru din industria auto, cel detinut de Ferrari, are o poveste foarte diferita. Enzo Ferrari a proiectat, in 1923, pe avionul lui emblema unui aviator italian, ucis in timpul Primului Razboi Mondial. Desenul amintea in ce regiment de cavalerie si-a inceput italianul cariera de pilot.


Google, cel mai vizualizat logo al tuturor timpurilor

S-a vrut initial sa se foloseasca numai culori primare, dar "L" a fost in cele din urma colorat in verde  pentru a sugera ideea  ca Google nu a urmat nicio regula. De atunci, acest logo a fost schimbat de mai mult de 300 de ori de Dennis Hwang, designer responsabil pentru crearea de modele originale, "Google Doodle", la aniversari de evenimente istorice sau personalitati.


FedEx, sageata dintre "E" si "X"

In 1994, numele brandului a fost schimbat in FedEx si agentia care a creat noul logo a avut ideea  stralucita de a plasa intre "E" si "X", un spatiu gol in forma de sageata, simbolizand viteza. Aceasta energizeaza logo-ul subtil, in mod subliminal. Culorile au ramas aceleasi de la inceput.



Chupa Chups, creatie Salvador Dalí

Artistul a dat produsului o identitate vizuala foarte simpla. Forma logo-ului (o margareta) face numele brandului vizibil pe ambalajul fiecarei acadele, si culorile, cele ale drapelului spaniol, sunt luminoase si atractive. Chupa Chups vinde mai mult de patru miliarde acadele pe an.


Audi, simbolul fuziunii a patru producatori

Audi, brand german parte a Grupului Volkswagen ce produce masini. Compania a fost fondata ca A. Horch & Cie de August Horch in 1899, iar originea sa are o poveste foarte interesanta. August Horch, inginer german, a fost fortat sa iasa din propria sa companie in 1909, dupa care a continuat sa foloseasca numele si marca de Horch. Cu toate acestea, partenerul sau l-a dat in judecata pentru incalcari ale drepturilor marcii comerciale, iar Horch a fost nevoit sa caute un nume nou.
In 1910 compania s-a numit Audiwerke GmbH. In 1932, patru producatori de masini, Audi, Horch, DKW, si Wanderer au fuzionat pentru a forma Auto Union. Cele patru inele interconectate, care vor deveni mai tarziu logo-ul Audi, a fost initial logo-ul lui Auto Union. Initial, acest logo a fost folosit doar pentru masinile de curse si cele patru societati au continuat sa produca masini sub brandurile proprii. In cele din urma, in 1985, Auto Union a devenit compania pe care o stim noi azi drept Audi.
In 2009, Audi a introdus noul logo, logo-ul curent. Acest logo modern al lui Audi, prezinta o textura tridimensionala umbrita, avand ca rezultat un aspect de crom lustruit. Numele Audi este acum mai mic, s-a mutat din centru mai spre coltul din stanga jos, fontul fiind de asemenea schimbat.


Chanel, doua litere "C", initialele fondatorului

La inceputul anilor 1920, ea a descoperit aceste litere intretesute intr-unul din locurile cele mai proeminente ale Coastei de Azur. La Irene Bretz, o americanca bogata care organiza petreceri salbatice la castelul sau, Chateau de Crémat, in apropiere de Nisa. "Frumoasa Irene" i-a oferit permisiunea de a utiliza logo-ul cu cele doua litere "C", gravat pe una din arcadele castelului. Devenit sinonim cu luxul si eleganta, aceasta emblema este acum una dintre cele mai copiate din lumea modei de catre producatorii de bunuri contrafacute, alaturi de monograma Louis Vuitton.


Renault, diamantul in forma de capota

In 1925, dupa primul sau sfert de secol, firma a adoptat diamantul ca logo, mai bine adaptat  la capotele colturoase ale vremii. In 1959, acest logo a fost dotat cu un cod de culori (negru pe galben), apoi, in 1972, pictorul Vasarely i-a dat un aspect mai dinamic. Ultima sa versiune, care dateaza din 1992, prezinta un efect 3D, mai sobru.


BNP Paribas: stelele, valorile bancii

Cele patru stele, dintre care ultima se transforma intr-o pasare, proiectate de agentia de design Alta, amintesc de drapelul european si ilustreaza cele patru valori cardinale ale grupului:  angajament, reactie, ambitie si creativitate. In 2008, stelele verzi devin albe pe fond verde. Aceasta identitate vizuala, adoptata de catre Grupul Fortis si preluata de BNP Paribas, in 2009, a costat “numai” 150 milioane de euro.


Nike “swoosh"

A fost creat in 1971 de Carolyn Davidson, studenta la grafica si arte in cardul Universitatii din Portland. Phil Knight, fondatorul brandului, a cerut o emblema care simbolizeaza miscarea. Davidson a primit in schimb 35 de dolari. "Nu-mi place acest logo, dar il voi aprecia, probabil, mai tarziu", a marturisit Knight. In final, fondatorul Nike i-a oferit designerului actiuni in cadrul grupului. Swoosh a fost folosit doar din 1988 si reprezinta o aripa stilizata a Nike, zeita greaca a victoriei. Virgula mai este intalnita si la logourile Amazon si Visa. La fel de putini sunt si cei care nu recunosc logoul Nike Just Do it. Are la activ un arsenal de superstaruri ca Michael Jordan, LeBron James, Andre Agassi, Shane Warne, Maria Sharapova, Venus si Serena Williams care au promovat imaginea Nike, iar lista nu se opreste aici.


Toyota, trei elipse care formeaza un "T"

Logoul este acum compus din trei elipse, cele doua elipse mici reprezentand relatiile de incredere stabilite intre client si firma. Ele au forma "T", de la Toyota. Cea de a treia, care le include pe cele doua, simbolizeaza "crestere nelimitata in viitor".
Citroen, blazonul uneltelor din Polonia

Inainte de a-si crea automobilul, André Citroën a condus o companie  de mecanica. El a descoperit in Polonia capriorul dublu, unealta folosite in morarit. A adoptat aceasta emblema, chiar daca fabrica masini.

BMW, o elice de avion in miscare

BMW reprezinta prescurtarea de la Bayerische Motoren Werke sau Bavarian Motor Company. Compania a fost infiintata in 1913 in Munchen, Germania. Si-a inceput activitatea ca producator de motoare pentru avioanemilitare, de unde avea sa se formeze logoul. Acesta este format din patru cadrane in care alterneaza in culorile alb si albastru. Logoul BMW reprezinta o varianta stilizata a elicei unui aeroplan care se roteste pe fundalul unui cer albastru senin. Construit astfel, logoul BMW reflecta originea companiei de producator de motoare pentru avioanele militare folosite in Primul Razboi Mondial. Mai mult, alb si albastru reprezinta culorile traditionale ale Bavariei.



Pepsi si Coca Cola

Coca-Cola şi Pepsi sunt două branduri rivale care au luptat încă de la începuturi pentru supremaţia în industria băuturilor răcoritoare. Şi pentru că un brand se defineşte şi prin logo, putem observa la acest nivel o evoluţie interesantă, care defineşte astăzi ambele firme. Cu toţii ştim scrisul curbat folosit în logo-ul Coca-Cola şi l-am putea recunoaşte din prima secundă. La fel se întâmpla şi cu bulina roşie-alb-albastră a celor de la Pepsi. Imaginea de mai jos prezintă evoluţia logo-urilor Pepsi şi Coca-Cola în decursul a peste 100 de ani de existenţă.
Spre deosebire de concurentii de la Coca Cola, care nu si-au modificat logo-ul de peste o suta de ani, cei de la Pepsi s-au folosit in timp de peste zece elemente grafice diferite pentru a-si consolida imaginea in perceptia consumatorilor.
Logo-ul Coca Cola a fost desenat de Frank Robinson, un fel de bibliotecar-arhivist in micuta companie care dorea sa vanda o bautura racoritoare revolutionara. Frank nu avea nici o legatura cu marketingul, cu brandingul, cu cercetarea de piata. A dorit doar sa deseneze un logo pentru a simboliza noul motto al bauturii: "delicios si racoritor". De aici s-a dezvoltat o afacere ajunsa la valoarea de piata de 100 de milioane de dolari.


Microsoft

Povestea Microsoft a inceput in 1975, cand Bill Gates si prietenul sau Paul Allen au dezvoltat primul limbaj BASIC pentru primul computer – MITS Altair. Curand, acestia si-au numit parteneriatul Micro-Soft, fapt care explica primul logo al companiei.
In primul an, primul logo a suferit si prima modificare, au renuntat la spatiul si cratima ce despartea cele doua cuvinte formand unul singur. Pentru urmatorii 12 ani, logo-ul companiei a avut specificul literei “O”, angajatii companiei numind acea litera specifica “O” – Bilbbet. Se spune ca la acel moment, cantina companiei Microsoft a avut chiar si un dublu cheeseburger numit ” Blibbet Burger “.
In 1987, cand noul logo a fost conceput, a existat o campanie in cadrul companiei la “Salvati Blibbet”. Dar, acest lucru nu a putut opri compania sa adopte un nou logo. Logo-ul proiectat de catre Scott Baker, a ajuns sa fie cunoscut sub numele de “logo-ul Pacman” din cauza taieturii distinctive in O.
In 1994, au integrat tagline-ul ‘Where do you want to go today?’ in cadrul logo-ului. Acest lucru a fost batjocorit pe scara larga si compania a tot incercat diferite tagline-uri cum ar fi “People Ready”, “Start Something”, “Making it Easier” etc.
Noul logo-ul din 2008 are toate textele cu caractere italice (inclusiv sloganul), dar aspectul logo-ului a ramas cam la fel.

IBM

Asa cum se poate observa si din logo-urile de mai sus, prima oara IBM a fost cunoscuta sub numele de International Time Recording Company (ITR), companie ale carei principale produse erau echipamentele de inregistrare, inventate si patentate de catre L. Willard Bundy in 1888. Deci, in perioadele timpurii ale companiei pe logo-ul acesteia era inscriptionat “ITR” . Mai tarziu, ITR a fuzionat cu Compania Computing-Tabulating-Recording, fapt observat cu usurinta si pe urmatorul logo din 1911 unde alaturi de ITR se poate vedea inscriptionat si CTR .
In 1924, Compania Computing-Tabulating-Recording adopta numele de International Business Machines Corporation, drept urmare, logo-ul companiei se schimba iar numele nou adoptat va aparea in intregime pe acesta. In 1947, IBM a decis sa renunte la lume din logo-ul sau, care era pe atunci destul de familiar printre oameni. Logo-ul nu a fost singura schimbare in 1947, aceasta a fost insotita si de o schimbare a mediului de afaceri de la perforatoarele de carduri la computere. Fontul caracterelor acestui logo au fost numite Beton Bold.
In 1956, inainte ca Thomas J. Watson Senior sa moara l-a numit pe Tom Watson Jr. ca CEO. Acesta din urma, a hotarat ca numirea sa sa fie un nou inceput pentru companie, schimband logo-ul companiei precum si actionarii. Paul Rand a proiectat noul logo ce a reprezentat schimbarile din companie, schimbari subtile ce nu vor perturba continuitate. De asemenea, noul logo, a fost reprezentat ca fiind mai solit, fundamental si echilibrat.
O alta schimbare a logo-ului proiectat de Paul Rand, a fost modificarea fontului solid si inlocuirea acestuia cu dungi albastre, reprezentand “dinamismul si viteza” . Logo-ul a ramas relativ acelasi de-a lungul timpului, design recunoscut si reprodus in intreaga lume.

Mozilla Firefox

Un browser web open source, creat de Dave Hyatt si Blake Ross, ce a fost numit prima data “Phoenix”, denumire usor vizibila si in primul lor logo din 2002. Din cauza unor probleme ale marcii inregistrate, cei doi au fost nevoiti sa schimbe numele, noul nume fiind “Firebird”, nume ales astfel incat cei doi sa isi poata pastra logo-ul.
Din pacate si cu acest nume au avut probleme cu marca inregistrat din cauza unor software-uri deja existente. Apoi, in cele din urma, au ales numele de Firefox, nume devenit cunoscut in intreaga lume si browser-ul cel mai utilizat. In 2003, faimosul logo a fost proiectat de designer-ul profesionist John Hicks.
Logo-ul ales este o vulpe ce inghite intreaga lume, care semnifica, de asemenea, nivelul global pe care compania s-a straduit sa il atinga. De atunci, nu s-a mai facut nici o schimbare majora in logo, doar culoarea continentelor s-a preferat a fi un albastru mai deschis pentru a diferentia mai bine oceanele.


Un comentariu: